قوانین اصلی طراحی لوگو 

 


یک برند با داشتن لوگویی حرفه ای و عالی، موقعیت خودش رو در بازار و در میان مصرف کنندگان به طرز شگفت انگیزی تثبیت می کند. ارائه ی محصولات با کیفیت، معرفی درست خود از طریق تبلیغات و پخش مناسب محصولات و خدمات، یک چیز را دنبال می کنند: معرفی خود به عنوان بک برند معتبر و خوشنام. و طراحی لوگو پرچمدار همه ی این فعالیت هاست.

 

خب حالا تصور کنید هنگام طراحی لوگو کاری کنید که مخاطب حس کند شما با طرز فکر و علایق اون آشنا نیستید و درکش نمی کنید، شک نکنید که هر کاری که تا الان برای ساخت برند خودتون و حفظ موقعیتتون کردین به باد میره، و هزینه هاتون هم بیشتر میشه، در نهایت دچار چالش های جدی ای میشید.از این رو است که شرکت های بزرگ در طول بقای کسب کارشان بارها و بارها نمادها و نوشتارشان را بهینه سازی کرده اند. بنابراین طبیعی هست وقتی می بیینم برندهای مطرح و شناخته شده همواره در طول زمان دست به تغییر لوگو و نشونه هاشون میکنن، و اونا رو بهتر و بهینه تر میکنن.

 

اینکه یک طراحی لوگوی حرفه ای چه ویژگی هایی باید داشته باشد تا بتواند اعتبار برند را افزایش داده و با رقبای برند مقابله کند موضوعی است که به آن می پردازیم. حالا ببیینم چه نکاتی رو باید در طراحی یه لوگوی حرفه ای و استاندارد در نظر گرفت تا در نهایت منجر به ایجاد ارزش و اصالت برای یک شرکت یا برند بشه و در بین رقیبانش در اون حوزه خودش رو بهترین نشون بده.

 

طراحی لوگوی حرفه ای

یک طراحی لوگوی حرفه ای چه مشخصات و ویژگی هایی دارد :

 

ساده بودن :
این یه ویژگی آدم هست که به صورت ذاتی از شلوغ بودن و بیش از حد پیچیده بودن چیزها فراری هست. بنابراین تا جایی که ممکنه باید طرح ها و نشانه ها و اجزای ساده استفاده کرد تا از این طریق تمرکز بصری برای مخاطب به وجود بیاد و با دیدنش حس خوبی پیدا کنه. لوگوی استارباکس رو نگاه کنید که از زمان تاسیس این برند تا الان بارها تغییر کرده و هرچی جلوتر میریم ساده و ساده تر میشه. دقیقا به خاطر همین نکته ی مهم که گفتیم.

 

ساده بودن در طراحی لوگو

 

متفاوت بودن :
یک نکته ی خیلی مهم تو برند سازی هست مبنی بر اینکه متفاوت بودن از قشنگ بودن خیلی مهم تره. لوگوی شرکت نایکی رو ببینید؛ اگه خوب فکر کنید لوگوی این شرکت واقعا خوشگل نیست اما باید قبول کرد که خیلی خاص و متفاوته، خیلی تو چشمه و البته ویژگی ساده بودن رو هم داره؛ سادگی محض.

 

طرح افقی:
چشم آدم چیزهایی رو که افقی هستن قشتگتر میدونه و به چشمش خوشگلتر میان، چرا؟ چون نحوه ی قرار گیری چشم های ما روی صورتمون به همین شکله: افقی. حالا جالبه بدونید که تو فرم مستطیل شکل اگه نسبت طول به عرض، 1 به 1،618 باشه این خوشگل بودن به حد اعلا میرسه. این نسبت که گفتیم در واقع عدد فی هست که بهش نسبت طلایی هم میگن. لوگوی شرکت هایی مثل تویوتا، پپسی، نشنال ژئوگرافیک از این نسبت استفاده کردن.

 

طرح افقی در طراحی لوگو

 

رنگ واحد:
این حقیقت رو نمیشه انکار کرد که به یادآوری یه طرح دو رنگ دشوار تر از یه طرح تک رنگه. و خب بالطبع به خاطر سپردن یه طرح لوگویی که از سه تا رنگ یا بیشتر تشکیل شده واقعا مشکل یا شاید هم محال باشه. میشه امتحانش کرد؛ سعی کنید رنگ های لوگوی گوگل رو به یاد بیارید یا مثلا ترتیب رنگ حروفش رو به یاد بیارید. احتمالا افراد خیلی کمی بتونن درست بگن. خب گوگل هم با همه ی بزرگیش از این نکته ی خیلی مهم و اساسی غافل بوده.

 

رنگ تنها در طراحی لوگو

 

خب پس وقتی میخوای برای لوگوتون رنگ انتخاب کنید حواستون باشه که تو اون حوزه اگه برند اول هستید از پر کاربردترین رنگ ها و با توجه به نکته ی فوق، فقط از یه رنگ استفاده کنید. مثل لوگوی شرکت فیسبوک، یا کوکا کولا. اگر هم شرکت دوم هستید بهتر این هست که از یه رنگ کاملا متفاوت که هیچ ربطی به رنگ شرکت اول نداشته باشه استفاده کنید.

 

کوتاه بودن ایده:
این رو همیشه به خاطر داشته باشید که ایده ی تصویری که به صورت لوگو درمیاد باید کاملا هماهنگ با ایده ی زبانی باشه طوری که خیلی راحت بشه اون رو به زبون آورد مثل سیب اپل، شیر کوهی پوما، تیک نایکی، قطار متروی تهران، میمون چی توز و خیلی برندهای دیگه.

 

کوتاه بودن ایده در طراحی لوگو

 

در پایان باید این نکته رو اضافه کنم که نکات لازم برای طراحی لوگو بیشتر از اینها هستن ، ولی ما به مهمترین یا در واقع حیاتی ترینشون اشاره کردیم. در آینده بیشتر در این باره خواهیم گفت.

 

منبع : https://amos.graphics/قوانین-اصلی-طراحی-لوگو/